Word de nieuwe baas van de stad
Drugscriminaliteit is een groot probleem in onze samenleving. Problematisch is dat de leeftijd om in de drugscriminaliteit te verzeilen steeds lager wordt. Kinderen worden steeds jonger, gewenst of ongewenst, deze wereld in getrokken. Een probleem dat zich letterlijk bij iedereen om de hoek afspeelt. Veel jongeren kunnen de verleiding tot de status en het snelle geld niet weerstaan. En eenmaal begonnen, kom je er bijna niet meer uit.
Uit onderzoek blijkt dat jongeren een risico lopen om in de drugscriminaliteit te belanden wanneer er problemen zijn in de thuissituatie, zoals een scheiding, gebrekkige ouderbetrokkenheid en/of problemen op het gebied van financiën. Ook zijn bij jongeren onderwerpen als status, erbij willen horen en geld om specifieke spullen te kunnen kopen, essentieel. Dit zijn elementen die voor bijna iedere jongere voorbij zullen komen in de leeftijd van het voortgezet onderwijs.
De ontwikkeling van een (serious) game die aansluit bij de belevingswereld van jongeren in de leeftijd van 12-16 jaar. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de volgende punten:
Het doel van Hosselaar is om jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar (voortgezet onderwijs) bewust te maken van de wereld van drugscriminaliteit. Hoe makkelijk kun je in de wereld van drugscriminaliteit verzeild raken? Hoe gaan criminelen te werk? Hoe kun je dit herkennen? Wat zijn de negatieve gevolgen?
Hosselaar is een game die zich geheel in de belevingswereld van de jongere afspeelt. Je zit als het ware in het spel en kunt steeds verder komen om jezelf op te werken om een echte Hosselaar te worden die het snelle geld verdient.
En dan komt de eindvideo. Een plottwist. Daaruit blijkt dat je in grote problemen zit, dat het niet zo cool is als het lijkt en dat je er niet makkelijk meer uitkomt. Het échte verhaal van Roel, die dit jaren geleden zelf meemaakte. Een heftig einde dat indruk maakt.
Leerlingen spelen de game in tweetallen in de klas onder leiding van een docent en/of jongerenwerker. De game bestaat uit een beginvideo, 7 levels met opdrachten en een eindvideo. Aan de hand van een mobiele website (www.hosselaar.com) en een gamepakket met fysieke attributen (een routekaart, nepgeld, gestolen bankpas, foto’s van mogelijke slachtoffers, etc.) worden de leerlingen meegenomen in het verhaal.
De game zal verder worden gepersonaliseerd, zodat het zich afspeelt in de eigen gemeente. Resultaat: jongeren zullen de locaties herkennen en zich meer betrokken voelen. De game zal in totaal 60 tot 80 minuten duren, dit is afhankelijk van de leeftijd en het niveau.
In dit level leer je over de waarde van de kleding die een hosselaar draagt. Kleding die niet te betalen is met een normale bijbaan, direct een eye-opener voor docenten en ouders om op te letten.
Je gaat in dit level op zoek naar stash, oftewel drugs. Deze is te vinden op een bekende locatie voor de spelers, die ook in het echte leven bekendstaat als een plek waar criminaliteit zich voordoet.
In dit level leer je signalen en kenmerken herkennen van kwetsbare jongeren die vaak het slachtoffer worden en de criminaliteit worden ingetrokken. Een informatief level voor jongeren, verzorgers én docenten.
In level vier is het onderwerp drugs. Welke drugs zijn trending en wat doet het gebruik met je? Kennisoverdracht over de risico’s en de gevolgen van het gebruik van bekende en nieuwe drugssoorten.
In level 5 leer je hoe je slachtoffers via social media ronselt. Via een eigen Instagram account benader je slachtoffers, geheel gebaseerd op hoe dit zich in real-life in de criminele circuits afspeelt.
In level 6 leer je om drugs te verhandelen en krijg je inzicht in welke wijken dit daadwerkelijk gebeurt. Ook kom je hier voor het eerst in aanraking met de politie en de dreiging vanuit de ‘bazen’.
Level 7 gaat om het meeste geld verdienen, hier kan je het spel “winnen” met behulp van muziek. Rappers hebben het in hun nummers vaak over drugs en hoe zij van ver komen. Met dit level laten we zien dat dit niet altijd op waarheid gebaseerd is.
Na level 7 en het bekendmaken van de ‘winnaar’ wordt de eindvideo gespeeld. Dit is het indrukwekkende verhaal van Roel, een ervaringsdeskundige die vertelt hoe hij hosselaar was en tot welke gevolgen dit leidde. Een heftig einde dat de essentie van de game laat zien. Je bent geen winnaar, maar een verliezer als je in de drugscriminaliteit belandt. Roel eindigt met: “Let goed op jezelf, let goed op elkaar, word geen hosselaar!”
Wij geloven écht in de slagkracht van gamification, serious games en game-based learning. Een game maakt pas indruk als het leeft. “Make it come alive“. Games met een boodschap dus. Dát is Gamificationers.
Ben je klaar om samen impact te maken met Hosselaar? Wil je meer informatie over deze game? Bel, mail of kom langs bij ons op kantoor. Wij leren je graag beter kennen om samen impact te maken.
Let's meet!