Hosselaar

Project overheid/onderwijs

Home » Hosselaar

“Word de nieuwe baas van de stad”

Hosselaar is dé interactieve game die jongeren op het voortgezet onderwijs op een leuke en indrukwekkende manier bewustmaakt van de risico’s en gevolgen van het verstrikt raken in de drugscriminaliteit.

1. Impressie 2. Doel 3. Waarom4. Spelelementen5. Voor wie

Wat zeggen anderen over Hosselaar:

“Na het spelen van het spel hebben zich in onze gemeente exponentieel meer jongeren én ouders gemeld die zich zorgen maken over de eigen situatie. Een fantastisch resultaat ter preventie. “

Lionel Saidjan
Jongerenwerker ONS Welzijn

Image

“Hosselaar is gamification met een betekenisvolle boodschap. Een eyeopener voor leerling én leraar. Leerlingen reageerden enthousiast, vonden het spel leuk om te spelen. Het was een keer iets nieuws en anders dan normaal. “

Matthijs van Rozendaal
Vakgroepvoorzitter en docent Fioretti College

 

Image

“Doordat Hosselaar gespeeld wordt in de klassen, waar een jongerenwerker, preventiewerker en mentor aanwezig zijn, kun je (achteraf ) makkelijker het gesprek met jongeren over dit onderwerp aangaan en wordt het ook bespreekbaar.”

Hanneke van Weert
Novadic-Kentron preventiemedewerker

Image

“Met het spel Hosselaar maken we jongeren en ouders bewust van hoe een jongere in het verkeerde circuit kan belanden en er geen weg meer uit ziet. Ik vind het spel indrukwekkend in elkaar zitten en ben trots dat het in Meierijstad is ontwikkeld.”

Menno Roozendaal
Wethouder Jeugd Gemeente Meierijstad

Image

“Het spel is voor jongeren leuk om te spelen, omdat er bijvoorbeeld ook herkenbare locaties worden gebruikt. Het is een leuk spel waarmee je op een laagdrempelige manier in gesprek raakt over drugscriminaliteit. Daarbij wordt het proces van het makkelijk verwikkelt raken in de drugscriminaliteit duidelijk weergeven.“

Maryam Azarfane
Medewerker Halt

Image

“Vanuit CJG goed om jongeren en de ouders hierover te informeren, op een manier waarop je beide ‘partijen’ meekrijgt en dat is belangrijk om voorlichting te laten werken. Jongeren spelen het spel, ouders spelen het spel en beiden krijgen voorlichting en daarna kunnen ze het er thuis over hebben.”

Constance Janssen
Centrum Jeugd en Gezin Meierijstad

Image

1. Impressie van Hosselaar

2. Doel

Het doel van Hosselaar is om jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar (voortgezet onderwijs) bewust te maken van de wereld van drugscriminaliteit. Hoe makkelijk kun je in de wereld van drugscriminaliteit verzeild raken? Hoe gaan criminelen te werk? Hoe kun je dit herkennen? Wat zijn de negatieve gevolgen?

Wat realiseren wij:

  • Bewustwording van de risico’s, gevaren en gevolgen van
    drugscriminaliteit;
  • Betrokkenheid van verzorgers en docenten op dit onderwerp;
  • Een eye-opener om over na te denken.

Hoe realiseren wij dat:

Door een serious game die aansluit bij de belevingswereld van jongeren in de leeftijd van 12-16 jaar.

3. Waarom?

Drugscriminaliteit is een groot probleem in onze samenleving. Problematisch is dat de leeftijd om in de drugscriminaliteit te verzeilen steeds lager wordt. Kinderen worden steeds jonger, gewenst of ongewenst, deze wereld in getrokken. Een probleem dat zich letterlijk bij iedereen om de hoek afspeelt. Veel jongeren kunnen de verleiding tot de status en het snelle geld niet weerstaan. En eenmaal begonnen, kom je er bijna niet meer uit.

Uit onderzoek blijkt dat jongeren een risico lopen om in de drugscriminaliteit te belanden wanneer er problemen zijn in de thuissituatie, zoals een scheiding, gebrekkige ouderbetrokkenheid en/of problemen op het gebied van financiën. Ook zijn bij jongeren onderwerpen als status, erbij willen horen en geld om specifieke spullen te kunnen kopen, essentieel. Dit zijn elementen die voor bijna iedere jongere voorbij zullen komen in de leeftijd van het voortgezet onderwijs.

4. Spelelementen

Het verhaal:

Hosselaar is een game die zich geheel in de belevingswereld van de jongere afspeelt. Je zit als het ware in het spel en kunt steeds verder komen om jezelf op te werken om een echte hosselaar te worden die het snelle geld verdient.

En dan komt de eindvideo. Een plottwist. Daaruit blijkt dat je in grote problemen zit, dat het niet zo cool is als het lijkt en dat je er niet makkelijk meer uitkomt. Het échte verhaal van Roel, die dit jaren geleden zelf meemaakte. Een heftig einde dat indrukmaakt.

Hoe speel je het?

  • Leerlingen spelen de game in tweetallen in de klas onder leiding van een docent en/of jongerenwerker;
  • De game bestaat uit een beginvideo, 7 levels met opdrachten en een eindvideo;
  • Je wordt meegenomen in het verhaal aan de hand van video’s bij ieder level (te zien via een mobiele website (www.hosselaar.com) en een gamepakket met fysieke attributen (een routekaart, nepgeld, gestolen bankpas, foto’s van mogelijke slachtoffers, etc.);
  • De game wordt gepersonaliseerd, zodat het zich afspeelt in de eigen gemeente, waardoor jongeren de locaties herkennen en zich meer betrokken voelen;
  • De game duurt 60 tot 80 minuten, dit is afhankelijk van leeftijd en niveau.

Spelopbouw:

Level 1:

In dit level leer je over de waarde van de kleding die een hosselaar draagt. Kleding die niet te betalen is met een normale bijbaan, direct een eye-opener voor docenten en ouders om op te letten.

Level 2:

Je gaat in dit level op zoek naar stash, oftewel drugs. Deze is te vinden op een bekende locatie voor de spelers, die ook in het echte leven bekendstaat als een plek waar criminaliteit zich voordoet.

Level 3:

In dit level leer je signalen en kenmerken herkennen van kwetsbare jongeren die vaak het slachtoffer worden en de criminaliteit worden ingetrokken. Een informatief level voor jongeren, verzorgers én docenten.

Level 4:

In level vier is het onderwerp drugs. Welke drugs zijn trending en wat doet het gebruik met je? Kennisoverdracht over de risico’s en de gevolgen van het gebruik van bekende en nieuwe drugssoorten.

Level 5:

In level 5 leer je hoe je slachtoffers via social media ronselt. Via een eigen Instagram account benader je slachtoffers, geheel gebaseerd op hoe dit zich in real-life in de criminele circuits afspeelt.

Level 6:

In level 6 leer je om drugs te verhandelen en krijg je inzicht in welke wijken dit daadwerkelijk gebeurt. Ook kom je hier voor het eerst in aanraking met de politie en de dreiging vanuit de ‘bazen’.

Level 7:

Level 7 gaat om het meeste geld verdienen, hier kan je het spel “winnen” met behulp van muziek. Rappers hebben het in hun nummers vaak over drugs en hoe zij van ver komen. Met dit level laten we zien dat dit niet altijd op waarheid gebaseerd is.

Einde:

Na level 7 en het bekendmaken van de ‘winnaar’ wordt de eindvideo gespeeld. Dit is het indrukwekkende verhaal van Roel, een ervaringsdeskundige die vertelt hoe hij hosselaar was en tot welke gevolgen dit leidde. Een heftig einde dat de essentie van de game laat zien. Je bent geen winnaar, maar een verliezer als je in de drugscriminaliteit belandt.

Roel eindigt met: “Let goed op jezelf, let goed op elkaar, word geen hosselaar!”

5. Voor wie?

De primaire doelgroep van deze serious game zijn jongeren uit het voortgezet onderwijs van 12 tot 16 jaar. Dé groep die we willen behoeden voor het kiezen voor de drugscriminaliteit. Het spel is ontwikkeld in de belevingswereld van deze doelgroep.

Uit ervaring blijkt dat verzorgers en docenten ook tot de doelgroep behoren. Het herkennen en erkennen van het probleem is essentieel en ook het kennisniveau van ouders en docenten kan op dit onderwerp nog ondersteuning gebruiken. Door het inzicht dat ze in deze game verkrijgen, zijn ouders en docenten eerder in staat om in te grijpen.

Interesse?

Wij hebben als doel om zoveel mogelijk jongeren, ouders en docenten te bereiken met Hosselaar, omdat wij het belangrijk vinden dat jongeren behoed en weerbaar worden voor een stap in de verkeerde richting.

Wil je meer weten over Hosselaar? Over drugscriminaliteit? We vertellen je graag meer over de inhoud en de mogelijkheden.

Contact0413-302773