Zorg escape room

Een escape room om de jeugd kennis te laten maken met de zorg!

 

Een escape room met een doel

Een tekort aan zorgmedewerkers in België. Naar schatting een tekort van maar liefst 32.000 zorgmedewerkers binnen nu en de komende vijf jaar. Dit terwijl de vraag naar zorgpersoneel de komende jaren alleen maar groter wordt. Het personeel dat onmisbaar is in onze samenleving.

Zorg Escape Room – Een passende oplossing

Een serieus probleem wat vraagt naar een passende oplossing. De Vlaamse overheid is al diverse jaren bezig met het ontwikkelen van campagnes. Campagnes om scholieren te enthousiasmeren een overweging te maken voor een zorgopleiding. In de praktijk bleken de campagnes helaas niet doeltreffend genoeg. Hierdoor was behoefte aan een vernieuwde, unieke campagne. Op dit moment werd Gamificationers ingeschakeld. Een mooie en interessante uitdaging.

Onze experts zijn aan de slag gegaan met het vraagstuk. De huidige- en gewenste situatie werd in kaart gebracht. Naar aanleiding van onderbouwde inzichten werd met veel energie begonnen aan het creëren van verschillende ideeën. Na creatieve brainstormsessies is het idee geboren om een mobiele escape room te ontwikkelen. Een mobiele escape room die we naar scholieren toe brengen. Scholieren die binnenkort voor een lastige keuze staan. Een keuze die bepalend is voor de toekomst. De keuze voor een vervolgopleiding.

Escape Room Gebaseerd op de zorg

Het idee werd positief ontvangen bij de overheid. Tijd voor de verdere ontwikkeling. De concepting- en implementatiefase. Onze experts zijn vol enthousiasme aan de slag gegaan. Een mobiele escape room met een verhaallijn gebaseerd op de zorg. De games werden ontwikkeld op basis van velen facetten uit de zorg. Drie acteurs. Artsen in steriele pakken. Een spectaculaire opening. In totaal zijn vier escape rooms opgebouwd. Hierdoor konden ieder lesuur 25 leerlingen deelnemen.

Teams werden gevormd. Competitie. Een strijd tegen de klok én tegen elkaar. Tijd om te starten. De leraar van de leerlingen werd in de hoofdruimte van de escape room gebracht. Uitdagende escape games en technische hoogstandjes vlogen de leerlingen om de oren. De leerlingen moesten in contact zien te komen met de artsen en de ‘zieke’ leraar. Vervolgens moesten zij binnen de tijd het juiste antivirus zien te creëren. Alleen op deze manier kon de leraar gered worden. Het lot van de leraar lag in handen van de studenten.. Is het hen gelukt de escape room op tijd succesvol te volbrengen?!

Escape Room als reclamecampagne

Na afloop werden de leerlingen per groepje ontvangen door een zorgambassadeur. Hier werden de leerlingen voorzien van meer informatie over de opleidingsmogelijkheden. Een flyer met de link naar een speciaal ingerichte website (ikgaervoor.be) werd meegegeven. Hoe triggeren we leerlingen om deze site te bezoeken? Het maken van een enthousiaste teamfoto die op de site terug was te vinden bleek de oplossing. In totaal zijn we langs meer dan 75 scholen in Vlaanderen gereisd. Bij iedere school is de escape room één of meerdere dagen opgebouwd. Op deze manier konden alle leerlingen de escape room beleven. Een ware beleving.

Kortom, een unieke campagne. Een campagne met veel aandacht van de pers. Zo werd het besproken bij landelijke radio, op tv en beschreven in kranten (zoals: Brabants Dagblad en Zorgnet-Icuro vzw). Een concept volledig ontwikkeld in opdracht van de Vlaamse overheid. Een succesvolle campagne waarmee studenten meer aandacht hebben gekregen voor het volgen van een zorgopleiding.